Välkommen till Flyga Matta.

Allmänna Villkor

Dessa allmänna försäljningsvillkor gäller för alla försäljningar som görs på flygamattaswebbplats.

Kunden förklarar sig ha läst och accepterat de allmänna försäljningsvillkoren innan hen gjort sin beställning. Valideringen av beställningen innebär därför godkännande av de allmänna försäljningsvillkoren.

Artikel 1 – Principer

Dessa allmänna villkor uttrycker alla parternas skyldigheter. I den meningen anses köparen acceptera dem utan förbehåll.

Dessa allmänna försäljningsvillkor gäller för uteslutande av alla andra villkor, och särskilt de som gäller för försäljning i butiker eller via andra distributions- och marknadsföringskanaler.

De är tillgängliga på flygamattas webbplats och kommer i förekommande fall att gälla framför alla andra versioner eller andra motstridiga dokument.

Säljaren och köparen är överens om att dessa allmänna villkor uteslutande reglerar deras förhållande. Säljaren förbehåller sig rätten att ändra sina allmänna villkor då och då. De kommer att tillämpas så snart de släpps online.

Dessa allmänna försäljningsvillkor gäller till och med den 1 september 2023.

Artikel 2 – Innehåll

Syftet med dessa allmänna villkor är att definiera parternas rättigheter och skyldigheter i samband med onlineförsäljning av varor som säljaren erbjuder till köparen, från flygamattas webbplats.

Dessa villkor gäller endast köp som gjorts på flygamattas webbplats och levereras uteslutande på fastlandet Sverige. För leveranser utomlands, ska du skicka ett meddelande till följande e-postadress: info@flygamatta.com.

Dessa inköp gäller följande produkter: Smycken.

Artikel 3 – Sortimentet

Sortimentet i flygamattas webbshop uppdateras med jämna mellanrum.

Artikel 4 – Erbjudanden och rabatter

Rabatterbjudanden gäller så långt lagret räcker om inte en tydlig giltighetstid angivits i samband med erbjudandet.

Artikel 5 – Produktvisning

Vi kan inte garantera att färgen på våra produkter stämmer exakt med verkligheten eftersom färgåtergivningen kan variera beroende på datorns skärminställning.

Artikel 6 – Uppdatering av lagersaldo

Lagersaldot uppdateras flera gånger per dag. Vi reserverar oss för att lagersaldot kan avvika mellan uppdateringarna.

Artikel 7 – Priser

Alla priser är i svenska kronor inklusive moms.

Artikel 8 – Betalningsalternativ

I Guldfynds webbshop kan du betala med bank- och kreditkort samt via faktura eller delbetalning.

Artikel 9 – Kortbetalning

De bank- och kreditkort som du kan betala med är VISA och MasterCard. Vid beställning reserveras beloppet och när varorna skickas från vårt lager dras sedan beloppet från ditt konto. Alla kortbetalningar hanteras av vår samarbetspartner Dibs Payment Services AB. Vi innehar SSL-certifikat och uppfyller kraven för PCI DSS. För din säkerhet krypteras kortköpen så att ingen obehörig kan se din information. Vi tillåter bara köp med svenska kort från Sverige.

Artikel 10 – Faktura

I flygamattas webbshop kan du betala mot faktura via Klarna. Om du väljer att betala mot faktura tillkommer en fakturaavgift på 29 kronor. Du kommer att få en separat faktura från Klarna efter att du har lagt din order i flygamattas webbshop. I samband med betalning med faktura tas en kreditupplysning.

Artikel 11 – Delbetalning

Du har även möjlighet att delbetala ditt köp med Klarna Konto. Läs mer om Klarna Konto och delbetalning nedan.

Artikel 12 – Klarna konto

Delbetala från 50 kr/mån när du handlar i vår webbshop!

Betalsättet för dig som själv vill välja hur mycket du betalar varje månad. Men Klarna konto är mer än så. Förutom att du alltid får hem dina varor innan du betalar, samlar du alla dina köp på ett konto. Detta gäller även om du har handlat i flera olika butiker via Klarna konto. Det betyder en enda faktura, oavsett antalet köp.

Artikel 13 – Sortimentet

I webbshoppen visas delar av vårt sortiment men vi fyller på med nya produkter hela tiden. Om du inte hittar det du letar efter på nätet, är du alltid välkommen att kontakta vår kundservice.

Artikel 14 – Erbjudanden och rabatter

Rabatterbjudanden gäller så långt lagret räcker om inte en tydlig giltighetstid angivits i samband med erbjudandet.

Artikel 15 – Produktvisning

Vi kan inte garantera att färgen på våra produkter stämmer exakt med verkligheten eftersom färgåtergivningen kan variera beroende på datorns skärminställning.

Artikel 16 – Uppdatering av lagersaldo

Lagersaldot uppdateras flera gånger per dag. Vi reserverar oss för att lagersaldot kan avvika mellan uppdateringarna.

Artikel 17 – Priser

Alla priser är i svenska kronor inklusive moms. Kampanjpriser och priser för tilläggstjänster kan skilja mellan webbshopen och våra fysiska butiker.

Artikel 18 – Betalning

Som kund kan du betala din beställning via Klarna AB (”Klarna”), org.nr. 556737-0431, genom Klarna och de alternativ som där erbjuds: fakturabetalning, delbetalning, kontokortsbetalning och direktbetalning.

Någon kreditupplysning tas aldrig direkt i Klarna Betaltjänst utan vid behov, beroende av vilket betalningsalternativ du har valt. Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig. När du är identifierad får du information från Klarna vilka betalningsalternativ som är tillgängliga för just dig. Faktura är förvalt men du kan givetvis fritt välja något av de andra alternativen såsom direktbetalning via bank eller betalning med kort. Vilka alternativ du erbjuds kan variera från tid till annan.

Fakturorna skickas ut via e-post i samband med att ordern skickas från respektive koncepts e-handel. Fakturan gäller som kvitto på din order och i paketet skickas följesedel. Det fungerar som köpebevis (kvitto) tillsammans betald faktura.

Genom att ange eller efterfråga information i Klarna Betaltjänst godkänner du Idunas köpvillkor, denna integritetspolicy samt Klarna betaltjänstsanvändarvillkor och Klarnas användning av dina personuppgifter enligt vad som framgår i Klarnas användarvillkor, se följande länk: Klarnas villkor.

För mer information om Klarna Betaltjänst, använd följande kontaktuppgifter: telefon 08-120 120 10, info@klarna.se eller på Klarnas hemsida, klarna.se. Vid kontakt med Klarna använd kundnummer och personnummer.

Artikel 19 – Åldersgräns

flygamatta ingår enbart avtal med myndiga personer. För att handla i flygamattas webbshop måste du vara minst 18 år.

Artikel 20 – Tryckfel

Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på hemsidan. Vi förbehåller oss rätten att avslå felaktiga ordrar.

Artikel 21 – Frakt

Fraktkostnaden beror på vikten.

Artikel 22 – Presentinslagning

Om du vill ha en eller flera varor inslagna, bockar du i rutan för presentinslagning innan du lägger din vara i kundkorgen. Då slår vi in din vara så den är färdig att ge bort. Kostnaden för presentinslagning är 29 kr per vara.

Artikel 23 – Leverans med PostNord

Varorna skickas med PostNord och hämtas hos PostNords uthämtningsställe. Paketet ligger kvar i 14 dagar. Om paketet ej hämtas ut blir du debiterad en avgift på 150 kr.

Din leverans aviseras via e-post eller SMS beroende på vilket alternativ du valde i kassan. Du måste ha en giltig legitimation med dig för att hämta ut ditt paket. Att ändra namn eller mottagare på paketet är inte möjligt i efterhand.

Vi kan för närvarande endast leverera till kunder i Sverige.

Artikel 24 – Adressändring

Leverans sker endast till folkbokförd adress, ändring av leveransadress är inte möjlig.

Artikel 25 – Leveranstid

Beställningar skickas normalt från vårt lager dagen efter att din beställning är gjord. Normal leveranstid är då 2-5 arbetsdagar. För varor märkta “beställningsvara” är normal leveranstid 5-15 arbetsdagar. Vi kontaktar dig om en vara är försenad eller saknas och du har rätt att häva köpet om leveranstiden inte kan hållas.

Artikel 26 – Ej uthämtade paket

Om du inte hämtar ut ditt paket inom 14 dagar skickas det tillbaka till flygamatta. Du debiteras en avgift på 150 kr inklusive moms för frakt och omkostnader.

Artikel 27 – Skadade paket

Vi står för transportrisken för de varor som skickas från vårt lager. Skulle en försändelse vara trasig eller skadad när du hämtar ut den, kontakta transportören. Saknas varor vid leveransen, vänligen kontakta vår kundservice.

Du står för transportrisken för de varor som du returnerar till oss.

Artikel 28 – Byten och returer

Hos flygamatta har du 14 dagars ångerrätt, från den dag du hämtat ut ditt paket. Du har även 14 dagars öppet köp. För att varan ska kunna returneras måste den vara i väsentligt oförändrat skick, dvs oanvänd, hel och ren. Har du som kund använt varan/varorna i större utsträckning än vad som är nödvändigt för att prova dess egenskaper och funktion, är du dock skyldig att ersätta den värdeminskning som användningen har medfört. Efter retur kontrollerar vi om varan har använts på ett sådant sätt och drar, om så är fallet, av kostnaden för värdeminskningen som användningen har medfört från det belopp som återbetalas. Vissa av våra varor plomberas och plomberingen måste då vara kvar för att retur ska kunna godkännas.

De varor som du handlat i flygamattas webbshop returneras till vårt lager i Norrköping. Medföljande askar, förpackningar och tillbehör till varan ska också returneras i väsentligt oförändrat skick. Vid en retur/reklamation tillbaka till oss står du för transportrisken. Använd dig av retursedeln som följer med ditt paket. Returen kostar 39 kr oavsett paketets storlek och vikt, summan dras automatiskt från beloppet vi betalar tillbaka till dig. Eventuell presentinslagning kan inte returneras eller återbetalas då denna tjänst anses som förbrukad.

After approved return, we will refund the money to you. Refunds will be made within five (5) banking days of the flight mat receiving and approving the return. Repayment is made with the same payment method as with the purchase.

Ingen bytes-, returrätt eller öppet köp för specialbeställda, graverade varor samt presentkort

Artikel 29 – Byte av vara

Byte av en vara hanteras som en retur. Du returnerar varan enligt ovanstående information och gör en ny beställning i vår webbshop.

Artikel 30 – Reklamationer

Om du upptäcker att en vara på något sätt är skadad eller felaktig ska du så snart som möjligt kontakta oss innan du reklamerar varan. Reklamationer kan göras genom att kontakta kundservice på info@flygamatta.se. Väljer du att kontakta kundservice informerar de dig om hur du ska gå tillväga för att skicka varan till oss. Returadressen framgår på returadress-lappen du får med din leverans. Vi betalar tillbaka fraktkostnader vid reklamation. Du har som konsument 3 års reklamationsrätt enligt konsumentköplagen. Om din reklamation medför ev. kostnader har du rätt till ersättning. flygamatta löser inte ut returnerade varor mot postförskott. flygamatta följer Allmänna reklamationsnämnden vid eventuella tvister.

Artikel 31 – Återbetalning vid reklamation

Vid reklamation har du rätt att få pengarna tillbaka inom 14 dagar om du häver köpet från den dag då flygamatta mottagit meddelandet. Om flygamatta företar omleverans eller avhjälpande av felet vid reklamation betalas eventuella fraktkostnader tillbaka inom 14 dagar från den dag flygamatta mottagit den reklamerade varan. Återbetalning sker med samma betalningssätt som vid köpet.

Artikel 32 – Garanti

När du handlar hos oss får du alltid ett års garanti när det gäller tillverknings- och materialfel. Garantin täcker dock inte slitage, vårdlöst hanterande eller skada genom olyckshändelse.

Artikel 33 – Dataskyddsförordningen – GDPR

GDPR (General Data Protection Regulation) är en ny EU-förordning som börjar gälla i hela EU den 25 maj 2018. GDPR ersätter den svenska Personuppgiftslagen. Mycket är sig likt men kraven på hur företag får behandlar kunders personuppgifter skärps. Med anledning av GDPR har vi en integritetspolicy som mer utförligt beskriver hur vi sparar och analyserar personlig information. Något vi gör för att vår kommunikation ska vara så relevant och intressant som möjligt för våra kunder.